Sunday, September 14, 2014

මහත කැෂියර්


ණ්ඩාරවෙල එත්විල් සිනමාහලට  1983 සැප්තැම්බර් මාසේ දඩයම චිත්‍රපටය ආවා , හවස පන්ති තිබ්බ දවසක දවල් කෑම ගැනීමට දුන් මුදලින් සහ තවත් යාළුවො දෙතුන් දෙනෙක්ගෙන් හිඟා ගෙන එකතු කරගත් රුපියල් හතෙන්, තුනයි පණහේ  සෙකන්ඩ් ක්ලාස් දෙකක් ගත්ත කමලුයි  මායි ඔන්න දැන් සිනිමා ශාලාවේ.

කලින් පොත්වලින් පත්තරවලින් කියවලා අහලා තිබ්බ  කුප්‍රකට  අඩිලින්  විතාරණ මිනී මරුම ඇසුරෙන් නිර්මාණය වෙච්ච හොඳ  චිත්‍රපටියක් . රවින්ද්‍ර  රන්දෙනිය හා  ස්වර්ණා මල්ලවආරච්චිගේ ප්‍රබල  රංගනය. සොමී රත්නායක හිටියා .

ගැබ්බර පෙම්වතියව  (ස්වර්ණා) අන්තිමේදී වාහනේට යටකරන්න එනකොට තඩි දර අත්තක්  අරන් රතු පාට කාර් එකේ වින්ඩ්ස්ක්‍රින්  එක කුඩු වෙලා යන්න ගහන ස්ලෝ මෝෂන් කෑල්ල ඒ කාලේ හැටියට අපිට ස්පිල්බර්ග් පන්නයේ සිරා වැඩක්.

වසන්ත ඔබේසේකර කොහොමත් සිනමාවේ තාක්ෂණික වැඩ කෑලි හොඳින් ඉදිරිපත් කළ කෙනෙක්. ඊට පස්සේ ආපු කැඩපතක චායා එකේ ඇසිඩ් ගහන සීන් එක, මාරුතය චිත්‍රපටියේ  අලුත් මන්ත්‍රී  නිවස වල්  බිහි වෙලා යන දර්ශන ගත්තු හැටි ඒ වගේ දේවල් සුවිශේෂයි.

චිත්‍රපටිය  බලදදී එහි ආශ්වාදනීය බවට වහවැටිලා හිටි නිසා බඩගින්න අමතක වෙලා තිබ්බත් සමහර කොටස් තිරයේ දිග ඇරෙද්දී බඩගින්න ඇවිස්සුනා . ඒකෙ බේකරියක දර්ශන  ගොඩක් තිබ්බ.

 දඩයම චිත්‍රපටයේ  සොමී රත්නායක බක්කරේ කෙනෙකුගේ චරිතය අපුරුවට රඟ පෑවා . ලොකු පිටි මෝලියක් බක්කර මේසය මත තබා දෑතින්ම එහාට මෙහාට රෝල් කරන ඔහු සිය දියණියගේ ප්‍රේම  සම්බන්ධය සීමාව ඉක්මවා ගිය බව දැන ගත් දවසේ කේන්තිය පිට කර ගන්නේද මේ පිටි මෝලියට තඩි බාමින් .

අපි සිනිමා  හලෙන්  නික්මී නගරය දෙසට එනවිට අලුත් පාන් හා බනිස් සුවඳක් ඇවිස්සී උදේ කෑමෙන් පසු මොකුත් නොලබුනාය යන වේදනාව වඩාත් තදින් දැනෙන්නට වුනා . අපි ඉන්නේ නගරයේ ජනප්‍රියම  බේකරිය හා හෝටලය වූ ලයන්ගිරිය අසලම. අපේ කකුල් දෙක එතැනින් එහාට ඇදෙන්නේ නැති ගානයි.
මොනවා කරන්නද?

කමලයා  සාක්කුවකට අත දාල කරකවල කරකවල සත පණහක් එලියට ගත්තා . මගේ ගාව සතයක්වත් නෑ . ලයන්ගීරියෙන්  ස්ටාර් බටර්ස්කොච් ටොෆි දෙකක් ගත්තැකි. කමල් කිව්වා.අපි දෙන්නා  ටොෆි ගන්න කවුන්ටරේට ගියාම කමල් කිව්වා තේ එකක් බීලම යමු කියලා
කොහෙද සල්ලි ? මම කමල් ගේ මුණ දිහා බැලුවා . යන්කො . ගියා . ඉඳ ගත්තා. බනිස්. කෙසෙල් ගෙඩි. කිරි තේ . බිල හතරයි පනහයි.

මම දැන් ගැහෙනවා. කමල්  බිල අතට ගත්තා .  කවුන්ටරෙන් ගෙවල යන විදිහට එතැනට  ගියා.
බිල ගෙවනවා වෙනුවට මිනිහ අර සත පණහ  දීලා කලින් ගන්න සැලසුම් කරගෙන හිටි ස්ටාර් ටොෆි දෙක ගත්තා. එතැනදීම මට එකක් ලැබුනා . යමු . පිටත් උනා.

අපි කරපු දේ  කැෂියර්ට තේරුන් නෑ. මිනිහා ඇඟපත විශාල අමුතු පන්නයේ මිනිහෙක් . කිසි හැගීමක් දැනීමක් නැති ගොබ්බයෙක් විදිහටයි අපිට පෙනුනේ. ඔන්න කඩේ පහු වෙලා යාර සීයක් විතර යනකොට අර තිබ්බ කෝල බයමුසු ගතිය ගිහිල්ලා හිතට එනවා දැඩි ධීර වීර හැගීමක්.

කඩෙන් කාල මාරු වෙන අය්යලාගේ රස කතා  මතක් වුනා. අපිත් දැන් පොරවල් . මාර සන්තෝෂයක් ආවේ හිතට.

බස්ස්ටෑන්ඩ් එක ළඟ අපේ ගැන්සිය ඉන්නවා. හවස පංති ගිය හොඳ ළමයි. ආ කොහොමද ෆිල්ම් එක ?කට්ටිය අහනවා. ඒක නෙවෙයි වැඩේ. අපි ලයන්ගිරියෙන් කෑවා  බඩ  පැලෙන්න . බිල ගෙවන් නැතිව ආවා .

ඒ කොහොමද? දැන් අපි පැන පැන  විස්තරේ කියනවා. හයියෙන් සද්දෙන්. මාර වැඩේ තමයි. එච්චර වෙලා බිය ගුල්ල වගේ හිටපු මම දැන් අපි දෙන්නට  සමෝ සමෝ ක්‍රෙඩිට්  එක ගන්න පුලුවන් විදිහේ වීරකම් ගැන පුරසාරම් දොඩනවා.

කට්ටියට මාරම රස කතාවක් වෙලා. ඔහොම රසෝඝයේ වේලිලා මෙලෝ සිහියක් නැතිව කඩෙන්  කාපු විදිහ විස්තර කර කර ඉන්නකොට ලොකුම ලොකු බර අත් දෙකක් කොහෙන්දෝ පාත් වෙලා අපේ කමිස කොලර් දෙකෙන් අල්ල ගත්තා.

ඒ කව්ද දන්නවද? අර කඩේ හිටි තඩි මහත කැෂියර්.

ඊට පස්සේ වෙච්ච දේවල් ඉතින් කියන්න ඕනි නෑනේ.
දැන් ඒ සිද්දිය වෙලා අවුරුදු තිස් එකක් වෙනවා. හැම අවුරුද්දෙම සැප්තැම්බර් මාසේ නවවැනිදා කමල් මට නොවරදවාම කෝල්  එකක් දෙනවා අපේ මේ අකරතැබ්බේ ඇනිවසරියට සුබ පතලා.

Photo' flickr.com

Wednesday, September 3, 2014

මගේ හොඳම යාළුවා


තාත්තේ ඔයාගේ හොඳම යාළුවා කවූදැයි කියා දවසක් පොඩි දෝනි මගෙන් ඇසුවාය. ඒ වෙලාවේ මගේ හොඳම යාළුවාත් අපේ ගෙදර ඇවිල්ලා සිටියේය. මම ඔහු දෙස බලා පොඩි සිනාවක් පෑවෙමි  ඔහුද කාරණය තේරුම් ගත්තාක් මෙන් මා දෙස බලා සිරියාවන්ත අහිංසක සිනාවක් පෑවේය. දෝනි මේ කිසිවක් දුටුවේ නැතිමුත් ඇය ආයෙමත් ඒ ප්‍රශ්නය අසන්නේ නැතිව චිත්‍රයක් අඳින්නට පටන් ගත්තාය.

මගේ පොත එලි දකින්නට දවස් දෙකකට කලින් මම ඔහු බලන්නට යන විට ඔහු ලොකු අකරතැබ්බයකට මුහුණ පා සිටියේ සති කීපයක් තිස්සේ තරමක් අසනීපයෙන් සිටිද්දී  කොරේ පිටට මරේ කීවාක් මෙන් කෑම මේසයේ පුටුවෙන්ද  බිමට ඇද වැටීම නිසාය. පිට පැත්ත බිම ඇනී හොඳටම අමාරු වී තිබිණි. මම යනවිට ඔහු හැරෙන්නටවත් නැගිටින්නටවත්  බැරිව ඇඳේ දිගා වී සිටියේය. මා දුටු විගස ඔහු බොහොම අමාරුවෙන් කෙඳිරි ගාමින් කිව්වේ මම කොහොම හරි උත්සවේට එනවා කියලාය. ඒ වන විට  ඇඳ වටා රොක් වී සිටි ඔහුගේ දියණියන්ගේ මුහුණුවල ලියවී තිබුනේ  අපේ තාත්තාට අමාරුයිනේ  එදාට එන්න පුළුවන් වෙයිද  වගේ ප්‍රශ්නයකි.

ඒත් මම මගේ යාලුවා ගැන දන්නා නිසා ඔහු නොවැරදීම උත්සවයට එන බව මම දැනගෙන සිටියෙමි. කිව්වා වාගේම ඔහු අලුත් ඇඳුම් සුට් එකක් ඇඳගෙන ඇවිත් ඉස්සරහම පේලියේ වාඩි  වී සිටියේය. එදා තරම් ඔහු සන්තෝෂයෙන් සිටි තවත් දවසක් මටනම් මතක නැත.

මීට වසර ගනනකටපෙර අපි කොහේදෝ ට්‍රිප් එකක් යද්දී හොඳම යාලුවාගේ පවුලේ සියලු දෙනාත් ගමන යන්නට ආවෝය. පාන්දර පිටත් වී ආපසු එන විට හැන්දෑ වන නිසා බල්ලාට කෑම දී එනකන් ඉන්නයි යාලුවා කිවේය. ඊළඟට කෑම බඳුන් දෙකක් අතින් හෙන බලු කුඩව දෙසට ගිය ඔහු ආපසු ආවේ බල්ලාට හොඳටම බැන වදිමිනි. මේ යකාට දවල්ට කන්න බත් එකයි උදේට කන බත් එකයි ලඟින් තිබබා. ඌට ඔච්චර  කියලත්  පැනපු ගමන්  දවල් එක කෑවා ඊට පස්සේ උදේ එකත් කෑවා. එදා අපේ ගමන පටන්  ගත්තේ මේ රස කතාවත් සමගය.

අපි 96 අවුරුද්දේ කසාද  බැන්දාට  පසු ටික දවසක ගල්කිස්සේ කුලී ගෙදරක සිට ආපහු මහගෙදරට පැමිණියේ  කිට්ටුවෙන් කුලී ගෙයක් හොයා ගන්න ඕනෑ කියලාය. මහා ගෙවල්වල ඉඩ තිබ්බාට අපිටම කියා ජීවිතයක් ඕනිනේ. මේ කුලියට ගෙයක් හොයන හැම ගමනටම හොඳම යාළුවාත් ආවේය. හැම ගෙදරකම ඇද  කුද  කියූ ඔහු අපිට ගෙයක් ගන්නට දුන්නෙම නැත. මට හිතුනෙම මොහු මහා ඇණයක් වෙන්නට යන බවකි. එක ගෙදරක් තෝරාගෙන ඔහුට හොරෙන් එහි ගියේ ඒ ගෙදරට ඇඩ්වාන්ස් එකක් දීමටය. ඒත් කොහේදෝ සිට කඩා පාත් වූ හොඳම යාලුවා ඒ මුදල දෙන්නට නොදී මා ඇදගෙන ගොස් මට කිව්වේ කුලී ගෙව ගෙවා ඉන්න සල්ලි වලින් මෙන්න මෙතනින් ගෙයක් හදන්න පටන් ගන්නා  ලෙසය.

දෙයියනේ අතේ රුපියල් දහදාහක් තියාගෙන ගෙයක් හදන්නේ කොහොමද ? ඒත් යාලුවාගේ පෙරත්තයත් වෙනම ගෙයක් ඕනෑම කියා හිතුනු නිසාත් දත කාගෙන කාමරයක් කුස්සි කෑල්ලක් හදා ගත් අපි මාස තුන හතරකින් එහි පදිංචියට ගියෙමු..

අපි මේ තරම් යාළුවන් වුනේ මොහුගේ ජීවිත කතාවේ හා පැවැත්මේ බොහෝ තැන්  බෙහෙවින්ම මට අල්ලා  ගිය නිසාය .මේ යාලුවාගේ කතා මහා ගොඩක්  තිබුනත් ඔහු ගැන වෙනම පොතක් ලියන්නට අපේ ලොකු දෝණී පටන්ගෙන තියෙන නිසා වැඩි යමක් නොලියමි.  ඒ කතාව යුගයක කතාවකි. දසක හතක  වාමාංශික දේශපාලනයේ සිටි බොහෝ ප්‍රගතිශීලීන් මෙන්ම හොඳ කලාකරුවන් රැසක් සමග ගෙවුණු ඔහුගේ අතීත ජීවිත කතාවල  වියපත් ඇස්  ඒ වික්‍රමසිංහද , කුඩා රෝහණ විජේවීරද , එච් ආර් ජෝතිපාලද , එපමණක් නොව ඩීමන් ආනන්දද සිටිති.

ඔහු සරල සැහැල්ලු නිරහංකාර මිනිහෙකි. පොත කරේ ගසා නොගත් ප්‍රායෝගික සමාජවාදියෙකි. ගෙදරදීත් රස්සාව කරද්දීත් , ගමේ සමාජයේත් ඔහු සොඳුරු මග පෙන්වන්නෙක් වුනේය. මම ඔහුගේ කැමතිම තවත් ගුණයක්නම් අවුරුදු ඇසුවට කිට්ටු කරලා හිටියත් ආගමික හෝ ගෝත්‍රික අන්තවාදයක් නැතිකමය. තාමත් පන්සල් නොයන ඔහු පුළුවන් තරම් පන්සිල් රකින මිනිසෙකි.

පුදුමයකට මෙන් ඔහුගේ මේ සරල සුන්දර ගති පැවතුම් එලෙසින්ම වාගේ  ඔහුගේ දියණියටද තිබුනේය.දසක දෙකකට  පෙර මේ යාලුවා මට මුණ ගැසුනේද ඇයගේ  මාර්ගයෙනි.

මීට හරියටම අවුරුදු දහ අටකට පෙර හොඳම යාලුවාගේ වැඩිමහල් දියණියගේ මගුල් ගෙදරට මමද ගියෙමි. මගේ  බ්ලොග් එකේ ජනප්‍රියම පොස්ට් එක වී ඇත්තේ ඒ 'මගුල් ගෙදර' ගැන කී කතාවය. කාටවත් සොරාගන්නට බැරි ආදරයක් සමග සොඳුරු සිතැත්තියක් මට තෑගී දුන් ආදර මාමණ්ඩිය මට දැන් සිටින හොඳම යාළුවාය .

Sunday, August 24, 2014

සුද්දා යන්ට ගියේය

මාක් යනු සුද්දෙකි. කොටින්ම කිව්වොත්  සුද්දා මාක් සුද්දෙකි. ඉතා අවිහිංසක  සිනාවකින් නිරතුරු මුහුණ වසා ගෙන සිටි ඔහු කලකට පෙර අප සමග එකම වැඩ බිමක සේවය කළේය. ඔහු දවස තිස්සේ ආමන්ඩ් ඇට හෝ වියලි ඇප්‍රිකට් පෙති හපමින් ලිය කියවිලි අතරේ සැරි සරුවේය. මගේ කාමරය ලඟින් යන විට මදක් නැවතී මොකක්  හෝ වදනක් දොඩා යන ඔහු මාද එසේම කරනවාට කැමැත්තෙන් සිටියේය.

ශ්‍රී ලංකාව කියා වෙනම රටක් තියෙන බව ඔහුට ඉස්සෙල්ලාම  කිව්වේ මමයි. මට හමු වූ බොහෝ යුරෝපීයයන් සේම එතෙක් ඔහුද සිතා සිටියේ ලංකාව යනු ඉන්දියාවට අයත් ප්‍රදේශයක් බවයි.

වැඩබිමේ ප්‍රගති වාර්තා හා  රුප අටහන්වලට අමතරව ඔහුගේ කන්තෝරු කාමරයේ බිත්තිය සැරසුවේ  පවුලේ සේයා රු කිහිපයකි . ඔහුට සිටියේ දියණියන්ම  තිදෙනෙකි.   බාල දියණිය දක්ෂ  ටෙනිස් ක්‍රීඩිකාවක් වුවාය. ඇයගේ දක්ෂතා ගැන වරින්වර ඔහුගේ රටේ  පුවත් පත්වල පළ වූ පින්තුර කතා  කිහිපයක්ද ඒ අතර විය. මොන විදිහේ රාජකාරි වැඩකට වුව ඔහුගේ කාමරයට ගොඩ වදින ඕනෑම කෙනෙක් පළමුව අර.සේයා රූ ගැන යමක් කියන්නේ නම් මාක් බෙහෙවින් සතුටු වුණේය.

ඔහුගේ වැඩිමල්  දියණියන් දෙදෙනාම කලා අංශයෙන් උපාධී ලැබුවන්ය . මගේ දියණියන්ද කලා  අංශයෙන් ඉහළට ඉගෙනගන්නවානම්  මම කැමතියි . කියා දවසක් මම කිව්වෙමි.

'එපා ඒකනම් කරන්න දෙන්න එපා'. ලංකාවේ සාම්ප්‍රදායික වැඩිහිටියෙක් සේ ඔහු කිව්වේය. 'කලාව කරලා  වැඩක් නෑ . කීයක් හරි හොයා ගන්න පුළුවන් තාක්ෂණ අංශෙකට  දාන්න. දැන් අපේ දෙන්නාටම රස්සා නෑ. ඔහේ ගෙදරට වෙලා ඉන්නවා'. ඔහු කිව්වේ මා කිසිදා අසන්නට බලාපොරොත්තු නොවූ කතාවකි. .

වරක් ඔහුගේ වැඩිමහල් දියණිය ඇගේ පෙම්වතා සමග අප හිටි  මැදපෙරදිග රටට ආවාය. සතියක් පමණ නිවාඩුවේ ගත කර අප හැමෝම සමග බොහෝ හිතවත් වූ ඔවුහු  පෙරළා මව් රටට ගියෝය.
එසේ ගොස් ටික දවසකින් මාක් කීවේ දුව සල්ලි ඉල්ලලා එවල  තියෙනවා එයාට අලුත් පෙම්වතාත් එක්ක ඔස්ට්‍රලියාවේ ටුවර් එකක් යන්න ඕනි කියලා .

මම: ' කව්ද අලුත් පෙම්වතා කියන්නේ එදා ආපු හාදයා මෙයත් එක්ක දැන් සෑහෙන කාලයක් ආශ්‍රය කරනවා නේද' .
ඔහු :සිනාසුනේය. 'ඒ හුටපටේ ඉවරයි  . මේ ගමන යන්නේ වෙන එක්කෙනෙක් එක්ක'.

ඊටත් මාස දෙක තුනකට පමණ පසු මාක් ඉතා ප්‍රීතියෙන් මුහුණ පුම්බාගෙන සිටිනු දුටුවෙමි. ඊට හේතුව වුයේ ඔහුගේ වැඩිමල් දියණිය අම්මා කෙනෙකු වෙන ලකුණු පහළ වී තිබීමය.

ඔහු කෙතරම් ප්‍රීතිමත්ව සිටියත් ඔහුගේ කාර්යාල මිතුරෝ ඔහුගේ ඉරණම ගැන බොහෝ සෙයින් කම්පා වී සිටියහ . දියණියන් තිදෙනාගේ හා තරමක් නාස්තිකාර බිරිඳගේ විය හියදම් වලට අමතරව අලුත් බෑණාගේද නඩත්තුව හොයන්නට ඔහුට සිදු වී තිබිණි.

ඔය අතරවාරයේ දවසක් ඔහුගේ එංගලන්ත නිවසට හොරු පැන සේසතම අත ගාගෙන ගොස් තිබිණි. ඔහුගේ රාජකාරී  වැඩ  දිගින් දිගට අතපසු වීම නිසා රස්සාව අහිමි වන තැනට කටයුතු යෙදෙමින් තිබුනේය.

දවසක් මා සමග ඔහු කිව්වේ මහගෙදර විකුණා දමා ඒ සල්ලි තමන්ට බෙදා දෙන ලෙස දුවරුන් යෝජනා කරන බවයි.

'මට ඒ ගෙදර විකුනන්න බෑ .මට ඒ ගෙදර ඉන්න ඕනි වයසට ගියාම. ඒක මට සැන්ටිමැන්ටල් වටිනාකමක් තියෙන ගෙයක්. ඒ වගේ  ඉඩ පහසුව තියෙන තරමක් නගරෙන් ඈත නිස්කලංකව තියෙන ගෙයක්. ඉතින් ඕක විකුනලා කොහොමද?' . ඔහු විඩෙන් විඩේ මේ ගැන කියමින් ලත වුනේය. ඔය සැන්ටිමැන්ටල් කියන වචනය ඔහු නිතර පාවිච්චි කළ එකකි

දවසක් ඔහු ළඟ තිබු කුඩා මේස පිහියක් කෑම කාමරයේදී නැති වී ඔහු ඒ ගැන මහත් අරගලයක් කළේය. 'මගේ ෆෝන් එක නැති වුනත් කමක් නෑ මගේ ලැප්ටොප් එක නැති වුනත් කමක් නෑ . එත් මට ඔය පිහිය සැන්ටිමැන්ටල් වටිනාකමක්  තියෙන එකක්. ඒක මට ඔනිමයි' .

කරදර එනවිට එක පිට එන්නේය. දක්ෂ ක්‍රීඩිකාවක් වූ මාක්ගේ බාලම දියණිය පාදයේ ආභාධයකට ගොදුරු වුවාය. 'ඔපරේෂන් එකක් කරන්න ඕනි බර ගානක් යනවා' ඔහු කීවේය.

මාක්ගේ මුහුණේ කනස්සලු ගතිය එන්න එන්නම වැඩි විය. වැඩ අතපසුවීම් හා නිවාඩු ගැනීම් අතොරක් නැති විය. අවසානයේ ඔහුගේ රස්සාව බේරා දෙන්නට අප කාටවත් පුළුවන් වුයේ නැත. ඔහුගේ සේවය අවසන් කරන ලියුම ලැබිණි .

'මට ගෙදර ගිහිල්ලා බෑ මම මෙහෙ එන්න කලින් අවුරුදු දෙකක් රස්සාවක් නැතිව හිටියේ, අම්මෝ එහෙම කාලයක්. මට දුවගේ ඔපෙරේෂන් එකට සල්ලි බර ගානක් ඕනි'. ඔහුට කතා කර ගන්නට බැරි වී ඇස්වල කඳුළු පිරුණේය.

ඔහු අවසාන මාසයේ අළුත් රස්සා බර ගානකට ඉන්ටවිව් ගියේය. ඔහුට තිබු සුදුසුකම් අනුව රස්සාවක් සොයා ගැනීම ඒ හැටි කාරියක් නොවනමුත් ඔහු ගිය  හැම තැනදීම කලින් රස්සාව නැති වූ හේතුව අවංකවම  කියන්නට ගොස් වැඩ වරද්දා ගත්තේය. ඉතින් මෙහෙම වැඩ නොසලකා හරින බව පිළිගන්න කෙනෙකුට තව කවුරුවත් රස්සා දේවිද. අවසානයේ ඔහුගේ විසා කාලය අවසන් වී බඩු මුට්ටු සියල්ල හකුලාගෙන සියරට බලා යන්නට සිදුවිය.

'මේ කලාපෙන් හොයා ගත්තේ නැත්තම් ආපහු අපේ රටට ගිහිල්ලා නම්  මට තියෙන වියදම්වලට ඔරොත්තු  දෙන  රස්සාවත් හොයන්න බෑ ' ඔහු අවංකව කිව්වේය. ඉන්ටවිව් වලදීත් එහෙම කියන්නට ඇත .

ඔහු කන්තෝරුවට එන අවසන් දවසේ කුඩා සාදයක් තිබිණි.  ඊට ඔහුගේ බිරිඳද ආවාය.

බොහොම හැඟුම්බර සමුගැනීමකින් පසු මාගේ සුමිතුරා. මාක් යන්නට ගියේය.

දුක,සතුට  හා  පවුලේ බැඳීම් මිශ්‍ර චක්‍රයක කරකැවෙමින් සිටින්නෝ ලෝකේ හැම අස්සක්‌ මුල්ලකම සිටින බව මට වඩාත් හොඳින් පසක් වුයේ ඔහු අන්තිම දවසේ මා සමග කී කතාවකිනි.

එනම්  මාක්ගේ රස්සාව නැති වුනා මදිවාට රටින්ද යන්නට සිද්ද වන බව තහවුරු වූ දවසේ ඔහුගේ  බිරිඳ පැය තුනක් එක දිගට හැඬු කතාවය.

photo : bestukireland.com

Monday, August 18, 2014

තනිකඩයාගේ මව


ස්සෙල්ලාම මේක කුරුටු ගෑවුනේ මගේ හිතවතෙකු අම්මා ගැන කීව කතාවකින්. මැදිවියට  ආසන්නමුත් තනිකඩව සිටින ඔහුගේ ගෙදරට සතියකට වතාවක් ගොඩවන සඳ මඩලක් හිටියා . ඒ තමයි නංගිලා ගෙදරට වෙලා ඉන්න අම්මා . නංගී රස්සාවකට යන නිසා පොඩි පැටවුන් බලාගෙන ඉන්න වෙන්නේ අම්මාට . අම්ම ළමයි බලා ගන්නවා .ඉවුම් පිහුම් කරනවා. උයද්දී අහක දාන සුන් සහල් ටික සීරුවට එකතු කරලා ඉරිදා උදෙන්ම  කිරිබතක් උයාගෙන පුතා බලන්න යනවා.

ඔය කතාවෙන් පස්සේ කල්පනාවට වැටුණු මම මුලින්ම කුරුටු ගැව සටහන් මේ. මම ලියන හැම දේම වගේ මේකටත් තාලයක් විරිතක් නෑ .

ගී කියන කවි ලියන තනිකඩ මගේ දොරකඩ
උදෙන් පෑයු  චන්ද්‍රයා විලස ඔබ
සුන්සාල් කිරිබතක් අතින් ගෙන

උයන්නට දෙයක්  තිබ්බානම් අහලක
බුද්ද පුජාව සේ බැතියෙන් සකස්කර
ඔබට  කවනවාමයි දවල් දානෙට

සන්තකේ තිබු රුපියල් සීය ගුලිකර
මල්ලක වී දෙකක් දමලා නුඹ පිටත් කෙරුවේ
බොහෝ දුර යන්න තියෙනා නිසා අම්මේ
පරෙස්සමින් පලයන් මගේ පණ
සාගින්දරේ  හඬනවා ඇති නංගිගේ පැටවුන්

අම්මා ආසාම වෙල් මාළු හොද්දෙන් අනා
උයලා කැකුළෙන්ම   බතක්
නුඹටත්  කට කට කවන්නට
දවසක් ලැබෙනවානම් මට
ඊට වැඩි මොකවත් ඕනි නෑ  ජීවිතෙන්

මේකම මම ටිකක් වෙනස් කරලා ලියපු එක :

විරහ ගී විසුල මගේ පැළට
සුන්සාල් කිරිබතක සුවඳ ගෙන
හැම  ඉරිදාම පායනා සඳමඩල
ගෙබිම ගෙමිදුල සිතද අමදින

දමා මල්ලට වී දෙකක්
පිටත් කෙරුවේ මහා දවාලේම
දුර යන්න තියෙනා නිසා අම්මේ
මග බලන් ඇති  නංගිගේ පැටවුන්

උයලා කැකුළෙන් රස බතක්
එක කටක් අම්මට කවන්නට
ඉඩක් ලැබුනොත් දිනෙක අම්මේ
තවත්නම් මට කුමකටද නිවනක්

 එදා සරත් කිව්වේ මොකක්ද? මෙන්න මේක:
(මේ තමයි තිලක සිත පොත දොරට වඩින දා විශාරද සරත් පීරිස්  සංගීතයද සපයා ගායනා කරපු අලුත් ගීතය . පොත දොරට වැඩිය දා පිලිබඳ සොඳුරු මතකය පස්සේ ලියන්නම්. මේ ගී නිර්මාණය එලි දක්වන්න වෙහෙසුණු සරත් පීරිස්  හා ජයවීර බණ්ඩාර  මිතුරන්ට නොමද ස්තුතිය)

Monday, August 4, 2014

එදාට එනවා නේද?

ඹ නිවාඩුවේ එහෙ මෙහෙ ඇවිදිනවා විතරයි.මොනවා හරි බ්ලොග් එකටත් ලියලා දාපන්, නැත්නම් අර වතාවක් දුවට කියල ලියලා දැම්ම වගේ පොස්ට් එකක්වත් දාහන්. එහෙම කිව්වේ මගේ බ්ලොග් එක ගිය මාසේ පාලොස් වැනිදා ඉඳන් පාලුවට ගිහින් තියෙනවා දැකපු මගේ හිතවතියක්.

ගිය මාසේ 24 වැනිදා නිවාඩු එන්න ඕනි නිසා රෑ දොළහ විතර වෙනකන් අමතර වැඩ කරලා තමයි තියෙන වැඩ ටික සේරම හමාර කලේ . ඒ ආපු හැටියේම මට ලංකාවේ වැඩ මුළුවක් සඳහා සේවා දායකත්වය සපයන්න තිබ්බා . මාස ගානක් ඇරියස් වෙලා තිබ්බ වැඩ කටයුතුවල  නියැලෙන ගමන් සමුළු වැඩේ සාර්ථකව හමාර උනා කියමුකෝ . මෙන්න බොලේ මේ අට වැනිදා තියෙන පොතක් දොරට වඩින උළෙලකට ලක ලැහැස්ති වෙන්න වෙලා.

මේ පොත මගේම පොතක් හින්දා මග ඇරින්නත් බෑ අර මගුල් ගෙදර කතාවේදී වගේ . ඉතින් මම මුහුණු පොතට දැමු මිතුරු ඇරයුම මගේ බ්ලොග් මිතුරන් වෙනුවෙනුත් මෙහෙම ලියන්නම්,

මේ එන සිකුරාදා, අට වැනිදා මගේ පොත ' තිලක සිත ' නිකුත් වෙනවා
ඔබව මුණ ගැසෙන්නට ආසයි
විටක් කාලා ටිකක් කතා කර කර ඉන්න
එන්න
හවස තුනයි තිහට , කොළඹ හත නිදහස් මාවතේ පිහිටි ජාතික පුස්තකාල සේවා මණ්ඩල ශ්‍රවනාගාරයට

මේ පොතේ තියෙන සටහන් බොහොමයක්  මගේ බ්ලොග් පොස්ට්. ඒ වුනත් අලුතින් සංස්කරණය කරලා හැම කතාවටම ඔවිනිගේත් දෙව්නිගේත් චිත්‍රය බැගින් එකතු කරලා තමයි අච්චු ගැහුවේ. කවරය සකස් කිරීමත් හොඳ ටීම් වර්ක් එකක් උනා. රන්ගි, සමන්, හරිෂ්, ලිෂාන් රුවන්  ඒ ගැන බොහෝ වෙහෙසුනා.

මුහුණු පොතේ ඉඳ හිට මා ලියන සටහන් හා බ්ලොග් පොස්ට් වලට ප්‍රතිචාර දැක්වූ මගේ දයාබර මිතුරු මිතුරියනි මේ පොත මෙතරම් ඉක්මනින් බිහි වීමේ යෝධ ශක්තිය මට ගෙන ආවේ ඔබයි.  ස්වභාවයෙන් කම්මැලි ලියන්නකු වන මම අවුරුදු පහළොවකට පසු යලි අතට ගත් පෑන අත  හරින්නට බැරි විදිහේ මිතුරු දිරි ගැන්වීමක් ඔබෙන් මට ලැබුනා . ඊට ප්‍රතිචාර දක්වනු වස් මා කළ  යුතුව  තිබු යුතුකම් බොහොමයක් මගේ අතින් මග අරුනාට ඔබ අමනාප නොවන බව මම දනිමි.

ඉතින් ලෝකයේ කොයි මුල්ලක සිටියත් මේ පොත දොරට වඩින  දා මෙන්ම ඉන් පසුවත් මම ඔබ සමගයි. පුළුවන් කමක් තියෙනවා නම් එන්න .
ආරාධනා පත්‍ර එහෙම ගැහුවේ නෑ .   පුස්තකාල මණ්ඩල ශාලාවේ ඉඩකඩ ටිකක් මදියි . ඒත් අපිට එළියේ තණ බිස්සේ ඇන තියාගෙන හරි ටිකක් කතා බහ කරන්න පුළුවන්. ලොකු දිග දේශන නෑ . උලෙළේ සියලු කටයුතු මෙහෙයවන්නෙත්, පොඩි අදහස් දැක්වීම් දෙකක් කරන්නෙත්, සින්දුවක් දෙකක් කියන්නෙත්  මගේ  ළබැඳි මිතුරන් කිහිප දෙනෙක් .
විශේෂ අමුත්තෝ නෑ.  මොකද එදා එන හැම කෙනෙක්ම මට  අති විශේෂ අමුත්තෙකු වන නිසා

ඊට අමතරව මගේ ජීවන කතන්දර වලදී මා සඳහන් කළ අපුරු පුද්ගලයන් කිහිප දෙනෙක් එදාට එනවා . ඔවුන්ට පොතක් පිළිගැන්වීම තමයි එදා තියෙන සුවිශේෂම අංගය.

ගතින්  බැරිනම් සිතින් හෝ ඔබත්  එදාට එනවා නේද?


(ඔන් ලයින් මිල දී ගන්නට මෙන්න මේ ලින්ක් එකෙන් යන්න. www. books.lk ඔස්සේත් ගන්න පුළුවන් . නුගේගොඩ සරසවි, ගුණසේන ඇතුළු පොත් කඩවලට දාලයි තියෙන්නේ.   බොරැල්ල ඇල්විටිගල පාරේ නො 69/1 හි පුරනී ඔෆිස් එකේත්  පොත් තියෙනවා..මෙය කර්තෘ ප්‍රකාශණයක්)

Tuesday, July 15, 2014

අසිරිමත් මොළය හා තුන්වරක් තිස්ස


බට  ලෝකය වටා හතරපාරක් ගිහින් එන්නට කියා කවුරුහරි කීවොත් අනේ අම්මේ කොච්චර දුරක්ද කියා හිතේවි. ඒත් දන්නවද වැඩක් ? අපේ මොලයේ ඇති සියුම් ස්නායු තන්තු සියල්ලේ මුළු දුර  අර කිව්වා විදිහේ ලෝකය වටා හතර පාරක් ගිහින් එන දුරට ආසන්නයි. ඒ විතරක්ද කුඩා නියුරෝන බිලියන් අසුවක් පමණද ඒවා අතර මුට්ටු ට්‍රිලියන දහයක් පමණද තිබෙන බව අනුමාන කෙරෙයි. අපිට නිතිපතා ලියන්ට කියවන්ට , එහෙ මෙහෙ යාමට, කල්පනා කිරීමට , සැලසුම් කිරීමට  අවැසි සෑම දෙයක්ම පාලනය කරන්නේ මෙවායින්ලු.

මේ සා සංකීර්ණ මිනිස් මොළය ගැන කතා කරන්නට යාමේදී  මට තිස්සලා තුන් දෙනෙක් සිහියට නැගේ.

පළමු තිස්ස
මම මුලින්ම තිස්සලා ගෙදර ගියේ ගැමුණුත්  සමග උසස් පෙළ ලියා ගෙදර හිටි සමයේදීය . තේ වතු යායක්  අතරින් හොරෙන් රිංගා යන වට වංගු පාර දිගේ ගිය බසය පුංචි නාන පීල්ලක්  අසබඩ නතර කළේය. අපි  එතනින් බැස  ගල් පඩි පෙළ දිගේ ඉහළට ඉහළට බඩ  ගෑවෙමු  . අප්පා නැග්ගා නැග්ගා. දැන් කඳු මුදුනත සානුවක් දිගේ ගමන් කරමු  . තේ වතුයාය හමාර වී ගම්මානය එළඹ ඇත.
අර තියෙන්නේ තිස්සලා කුඹුර.

බෑවුමේ පුංචි බේසමක් වන් වළක හෙල්මළු ලියදි වලින් හැඩ වැඩ  වී  මනරම් වූ කුඹුරු කෑල්ල පිහිටියේය. තැන තැන උස්ව වැදුණු ගස් කීපයක් නිසා හාත්පස සුන්දරව පෙනුනේය. අලි කාකි තොප්පියක් දාගෙන කොට කලිසමක් ඇදගෙන ලියදි අතරේ මහා හයියෙන්  උරුහම් බාමින් ඇවිදින්නේ තිස්සය.
එදා ඔහු ලියදි පුරා සැහැල්ලුවෙන් සින්දු කියමින් දුව පැන ගිය  හැටි මට අමතක නොවේ .

දෙවන තිස්ස

තිස්සත් මමත් සරසවි බිමේදී කතා කරමින් සිටියෙමු , ඔහු දොස්තර කෙනෙකු වන්නට ඉගෙනීම අරඹා ඇත .ඒ පීඨයේ මුල්ම දවස් කීපයයි.
'මචන් හරි වැඩේනේ මට මේ ඉංග්‍රීසි  තව හදා ගන් නැතිව කෝස්  එක කරගෙන යන්න අමාරුයි. ඒ නිසාම  එහෙන් මෙහෙන් කැපිලි ටිකක් එනවා' කියා කීවේ තරමක හිතේ අමාරුවෙනි.
ඊළඟට දෙවැනි අවුරුද්දේදී ඔහු බැච් එකේම පළමුවැනියා හෝ දෙවනියා වී ඒ හිතේ අමාරුව ප්‍රමෝදයක් බවට හරවාගෙන තිබුනේය.

ඔය කාලයේම මම දෙවන තිස්සත් සමග  විදුසර පත්තරේකට එක එක විදිහේ ලිපි ලියමින් සිටියෙමු. අපි කලේ තැන තැන ඇවිද අපුරු මිනිසුන් සොබා සම්පත් ගැන පත්තරේට ලිවීමය. වරෙක හොර්ටන් තැන්නේ ඇවිද ගොස් කඳුකර වැසි  වනාන්තරය ගැන හොයා සතියේ විශේෂාංගයක් ලිව්වෙමු. කඳුකරයේ අර්තාපල් වගාවට වින  කරන  අලුත් බැක්ටීරියාවක් ගැන  ලිව්වෙමු .

මේ අතරේ අපට ආරංචි වුනේ වී වර්ග කිහිපයක්ම අලුතින් හඳුන්වා දුන් විද්වතෙක්  කුරුණෑගලට නුදුරු පර්යේෂණායතනයක සිටිනා බවය. ඔහු ගැනත් ලියන්නට අපි දෙදෙනා ඔහු සොයා යන්නට තීරණය කළෙමු. උදේම  අරුනාචලම් ශාලාවෙන් හීල වැළඳු අපි දවල් දහය පමණ වන විට ඉබ්බාගමුවට  පැමිණියෙමු. පර්යේෂණායතනයට ගොඩ වී අර විද්වතා ගැන ඇසු විට අපට ලැබුනේ කිසි සේත්  බලාපොරොත්තු නොවූ උත්තරයකි.

අනේ ඒ මහත්තයා අසනීප වෙලා මෙහෙන් අයින් වුනා. දැන් කල්පනාව අඩුයි. නිතර අමතක වෙනවා. ටිකක් කේන්තිත් යනවා. අත් උදව්වට ඔය මෙහෙන් කව්රුහරි ගිහින් තාමත් උදව් වෙනවා.

'අනේ ඉන්න තැනක් කියන්න අපි ගිහින් හම්බ වෙන්නම්'.

එහෙත් අපිට හමු වූ නිලධාරීන් කිව්වේ අපව දිරිමත් කරන කතා නොවේ.
'එයා අසනීපෙන් ඉන්නේ කවුරුවත් එනවට කැමති නෑ' .

'කමක් නෑ අපිට පාර කියන්න' . අපි පෙරැත්ත කර පාර  අසා ගත්තෙමු.

අපි ඒ මහා  පර්යේෂකයා සොයා ගියෙමු. ඒ ගෙදර තරමක් පරණ තාලේ විශාල එකක් විය. එය නෙක නෙක පළවැල පිරුණු ගෙඋයනක් මැද පිහිටියා වුවද පාලු සිරියක් ගත්තේය. පාර අයිනේ වූ මලකඩ කෑ යකඩ ගේට්ටුව අගුලු ලා නොතිබිණි. එහෙත් එය අරගෙන වත්තට ඇතුළු වීමට අපට දිරියක් නොවුනේ, කළු, තඩි නපුරු පහේ බල්ලන් දෙදෙනෙක් මිදුලේ  කුසීතව බුදියාගෙන සිටි බැවිනි.

අපි පාරේ සිට කතා කළෙමු.  ගෙදර කවුදෝ? ගෙදර කවුදෝ ? අපි පත්තරෙන් ආවේ .

ගෙදර දොර ජනෙල් ඇර දමා තිබෙන නිසා කවුරුන් හෝ නිවසේ සිටිනා බව ඉතා පැහැදිලිය.
මම පාරේ වැටී තිබු යකඩ කුරු කැබැල්ලක් ගෙන හඬ නැගෙන සේ ගේට්ටුවට තඩි බෑවෙමි . මේ සියල්ල සිදුවන අතරේ ගෙදර බල්ලන් දෙන්නා වගේ වගක් නැතිව කුසීතව බුදියාගෙන සිටියෝය.

අපේ කන්කරච්චලය මැද්දේ  උගුර පාදන හඬක් ඇසුණි .  බස්තමක් අතින් ගත් වයස්ගත උනත් ආරෝහ පරිණාහ දේහධාරී පුද්ගලයක් හෙමින් ගෙදර දොරකඩට පැමිණ හිට ගත්තේය. ඔහුගේ කට හඬ තීව්රව මතු වුනේය.
'යනවා යන්න !'

එවිට බල්ලන් දෙදෙනා නැගිට අපට බුරන්නට පටන් ගත්තත් උන් අඩියක්වත් සෙලවුනේ නැත.

විද්‍යා පත්තරවලට  ලියන සරසවි කොල්ලන් දෙදෙනාට මීට පෙර ගිය හැම  තැනකදීමනම්  හොඳ පිළිගැනීමක් සැලකිල්ලක්  ලැබිණි. එනිසා මෙතුමාටද කරුණු හරියට පෙන්වා දුන්නොත්  අපට සම්මුඛ සාකච්චාවක් ලබා දෙනු ඇත .

අපි ගේට්ටුවට මෑතින් හිටගෙනම  කිව්වෙමු .
' අපි පත්තරෙන් ආවේ මහත්තයාගෙන් පොඩි සාකච්චාවක් ගන්න, පොඩ්ඩකට ඇතුලට එන්නද?

ඉන්පසු ඔහු බස්තමේ වාරුවෙන් අඩියක් ඉස්සරහට පැමිණියේය.
මිටි තාප්පය අල්ලාගෙන බස්තම  ඉහලට උස්සා අපට සැර දැම්මේය.

පත්තරෙන්  නෙවෙයි මොකෙන් උනත් එපා දුවපියව් යන්න.!
කියා  කීවේ පැත්ත පළාතටම ඇහෙන හඬකිනි.

මෙතෙක් වෙලා එකතැන බුදියාගෙන  බුහ්  බුහ්  ගාමින් සිටි අර යක්ෂ බල්ලන් දෙදෙනා තම ස්වාමියා සතුටු කරවන්ට මෙන් වහා ක්‍රියාත්මක  මිනීමරු  වෘකයන් දෙදෙනෙකුගේ  මාරාවේශයෙන් අප සිටි  දෙසට දිව ආවේ එවිටය .

අතේ තිබු තඩි සෙනිත් කමරාව බදාහත් මමද  කඩදාසි පයිල්  කවරය තදින් ගත් තිස්සද දෙපයට ගතේම වාරු දී දුවන්නට පටන් ගත්තෙමු.

තවදුරටත් අනතුරක් නැතැයි  සිතෙන තරම් දුරක් දිව ආ අපි දෙදෙනා බෝක්කු කණු දෙකක් මත වාඩි  වී හති හළමින් උනුනුන් දෙස බලා සිටියෙමු. තිස්සගේ බැල්ම මට තාමත් මතකය. බිය සන්ත්‍රාසය. ආත්මානුකාව මැදින් සිදුවීමේ හාස්‍යයද ඔහු විඳිමින් සිටියේය.

අප දෙදෙනා පත්තර වලට ලියන්නට දේ සොයමින් එක්ව ගිය අවසන් චාරිකාව එයයි.

ඉන්පසු තිස්ස දිගින් දිගටම පිළිවෙලකට වෛද්‍ය විද්‍යා හා මනෝ විද්‍යාත්මක ලිපි ඉතා සරල බසින් පත්තරවලට ලිව්වේය. මමත් අපිළිවෙල පත්තර ගමනක් ගියෙමි.

තුන්වන තිස්ස
එදා අපව එලවා ගත් විද්වතා මෙන්ම ලෝ පුරා මිලියන  ගානක් සිටින අමතක වීමේ රෝගයෙන් හෝ  අංශ බාග රෝගයෙන් පෙළෙන්නන් වෙනුවෙන් මහා වැඩ කොටසක් කරන ලොව ප්‍රමුඛ පෙළේ  විද්වතෙකු  සිටියි ..
ඕස්ට්‍රේලියාවේ සුපතල රෝහලක  ස්නායු  විද්‍යා ඒකකයේ අද්යෂක වරයාද, සරසවි කතිකාචාර්යවරකුද   වන මහාචාර්ය තිස්ස විජේරත්න ලෝක ස්නායු විද්‍යා ෆෙදරෂණය වෙනුවෙන් ලෝ පුරා ඇවිදිමින් දැවැන්ත මෙහෙයක් කරමින් සිටියි.

ශ්‍රී ලංකාවේ රෝහල්වල අංශ බාග රෝගීන් සඳහා වෙනම ප්‍රතිකාර එකක ඇති කිරීමට ඔහු සෑහෙන දුරට සම්මාදම් වුනේය. එය තවදුරටත් කරමින් සිටී.

එන ජුලි 22 වැනිදාට යෙදෙන ලෝක මොළ දිනය නිමිත්තෙන් ලෝ පුරා බෙදා හරින දැනුවත් කිරීමේ අත් පත්‍රිකාවේ නිර්මාපකයාද ඔහුය.සරල හුරු බුහුටි කාටත් තේරෙන බසින් ලියා ඇති ඒ අත් පත්‍රිකාව http://www.wfneurology.org/world-brain-day.

එහි කියනා විදිහට ඔනෑම පුද්ගලයින් තුන් දෙනෙකුගෙන් එක අයෙකුට ආඝාත තත්ත්වයක් (ස්ට්‍රෝක්  එකක්) හෝ ඩිමෙන්සියාව නම්  අමතක වීමේ රෝගය හෝ ජීවිත කාලය තුළ  ඕනෑම මොහොතකදී වැළඳීමේ අවදානමක් තිබේ. එහෙත්  මේවා කලින් වලක්වා ගත හැකි තත්වයක් බව බොහෝ දෙනා නොදනිති. ලොව පුරා මිලියන ගණනක් අසරණ අංශ බාග රෝගීන් හා ඩිමෙන්සියා රෝගීන්, පමණක් නොව ඔවුනගේ නෑසියෝද දහදුක් විඳිති.

ලෝ වැසියන් අබාධිතයන්  බවට පත් කරන ප්‍රධානම හේතුවක් වන්නේද මොළය සම්බන්ධ රෝගාබාධයන්ය. ඉතින් මේ අති සංකීර්ණ මිනිස් මොළය ගැන අපි දන්නා දේ ප්‍රමාණවත්ද ?  මේ පිළිබඳව මිනිසුන් දැනුවත් කිරීම් තුලින් මානව සංහතිය වෙනුවෙන්ම කළ හැකි සේවය අනුපමේයි  නේද ?

****
ආ  ළඟදී සිට මට තිබෙන අමතක වීමේ තත්ත්වයක් නිසා කියන්නට බැරි වූ දෙයක්ද තිබෙයි.
මේ ඉහත කී තිස්සලා තුන්දෙනා යනු එකම එක පුද්ගලයෙක් බවය.
අනේ වාසනාවන් !. කරනවානම් ලෝකයට කරන්නට අපට කොයි තරම් දේ තිබෙනවාද?.

 

Thursday, July 3, 2014

අප්පොච්චියේ.....වලේ ගහ !

ලේ ගහ ගැන හැමෝම ලියලා . ඒ නිසා මොකුත් නොලියා ඉන්නයි හිතුවේ. ඒත් මුහුණු පොතේ  දහස් ගණනකගේ ශෝකාලාප කියෙව්වම මේ ගහ කොයි තරම් නම් ආදරයට ලක් වෙච්ච ගහක්ද කියලා හිතුනා .වල කිව්වේ පේරාදෙනි සරසවියේ සරත්චන්ද්‍ර එළිමහන් රංග පීඨය. ඒ මැද විරාජමානව දන්නා කාලෙක ඉඳන් වැඩ හිටපු රොබරෝසියා ගහ මේ සතියේ  අවසන් ගමන් ගිහින් .කඳේ ඇතුළතින් දිරා ගිය නිසා ආරස්සක පියවරක් විදිහට කපා දාලා කියලයි ආරංචි .

මම දන්නා තරමින් මේ ගහ තමයි ලකාවේ වැඩියෙන්ම නාට්‍යය බලාපු ගහ. පස්ස පේලිවලට නාට්‍යය හරියට පේන් නෑ කියලා , උදැල්ල දානවා කියලා වැඩියෙන්ම බැනුම් අහපු ගහත් ඕකයි. ඔය මොනා වුනත් මලින් බර වුනාම ඔය තරම් චමත්කාරයක් මැවූ ගහක් ගැනත් මං දන්නේ නෑ . ඒ වගේම තමන්ගේ සෙවනේ පෙම් බස් දෙඩු සිය දහස් ගණනක් මානව මානවිකාවන්ගේ හිස් මතට හීන් සැරේ එකින් එක ලා රෝස පැහැ සෙනෙහෙ මල් වස්සපු දයාබර ගහක් ඔය.

ඔය ගහේ  88 සහ 89 අඳුරු අවුරුදු වල මල් පිපුන් නෑ .සිසුන් අතුරුදන්වීම්, ඇඳිරි නීති මැද්දේ දිගට දිගට ගිය අරගල නිසා ඒ අවුරුදු දෙකේ වලේ නාට්‍ය පෙන්නුවෙත් නෑ . හැබැයි ඔන්න අනුවේ අවුරුද්දේ ආපහු මළ පාළුව සුද්ද බුද්ද කරලා සරසවි මානව මානවිකාවෝ ඔය පළාතේ ගැවසෙන්න පටන් ගත්තම , වලේ නාට්‍ය පෙන්නමු කියලා  ලක ලැස්ති වෙනකොට මෙන්න බොලේ ගහ පුරවලා මල් ආවා පැත්ත පලාතම චමත්කාරයෙන් පුරවමින්. හරියට අර යෝධයාගේ මල් උයනේ කතාවේ වගේ ( ඇත්ත කතාවනම් නම් අර අවුරුදු දෙකේ ඔය ගස්වල මල් පිපුනද නැද්ද බලන්දවත් කිසි කෙනෙක් ඒ පැත්ත පලාතෙවත් බැලුවේ නැති එක )

වලේ පෙන්නාපු නාට්‍යය බර ගානක රඟපාපු පේරාදෙනි සරසවියෙන්ම බිහිවෙච්ච සුපිරි කළා ශිල්පියෙක්නේ ජයලත් මනෝරත්න. උන්නැහේ වගේ වලට ආදරේ කරපු කළා කරුවෙක් මේ ගහ කපලා දාලා තියෙනවා දැක්කානම් හරියට කම්පා වේවි. අපිට කියවුනා වගේ ' අප්පොච්චියේ ' කියලා කියාවි.

අපේ යාලුවෙකුට වලත්, වලේ ගහත් ඔය මනෝරත්න උන්නැහේත් සම්බන්ධ කරලා පොඩි විහිලු කතාවකුත් හදලා තිබ්බ. කතාව මතක් කරේ අපේ රුවන් රත්නායක. දවසක් අපේ යාලුවා වලේ නාට්‍යයක් බල බලා ඉන්දැද්දී පොඩි වුවමනාවකට එලියට යන්ට හිතිලා. ඉතින් මිනිහා කරුවලේ දනි  පනි  ගාලා නැගිටලා අඩි  හතරක් යන්න වුනේ නැතිලු.

අනේ  කලබලෙත්  කළුවරත් නිසා  හරියට පෙනුනේ නැති යෝද රොබරෝසියා ගහේ හැප්පිලා පහළ පේලියට දොක්කන් උනාලු. ඒ පේලියේ හිටි කෙල්ලන් රොත්ත බය බිරාන්ත වෙලා එක පාර නැගිටිනවා වේදිකාවේ හිටි මනෝරත්න  දැක්කලු අඩ  අඳුරේම.

මනෝ 'අප්පොච්චියේ' කියලා මහා හයියෙන් කිව්වලු.

තව දවසක් ඔය රූස්ස රොබරෝසියා ගහ තිබ්බ පේලියේම  ඉඳන් අපි  හුණුවටයේ කතාව නරඹමින් ඉන්නකොට වෙච්ච  රසබර සිද්දියක් මෙතැන ලියලා තියෙනවා .

පේරාදෙණියෙන් පිටමන් වෙලා දසක දෙකක් ගෙවුනත් තාමත් ඒ චමත්කාරජනක කාලය ගැන දවසකට වරක් හරි මතක් වෙනවා.  වලේ ගහ සමුගත් බව ආරංචි වෙලා මගේ අතින් ලියවුනු, තාලයකට නැති කවියයි මේ . මෙතන 'සරා සඳ' කිව්වේ වලේ මැවුම්කරු මහැදුරු සරත්චන්ද්‍රයන් . එතුමා මිය ගිහින් එන අගෝස්තුවට අවුරුදු දහ  අටයි.

පහු ගිය ටිකෙත් නිතරම
ඔබ මතක් වුනා මට
නුවර ආ වෙලාවක
බලා අතගා ඔබේ මුදු බඳ
යන්න හිටියේ කොහෙද මේ වැඩ ගොඩ

කොයිතරම් මගේ දුක
ඔබට කිව්වාද මම
ඉස ඉස මලින් මල
ඔබ හිනැහුනා විතරනේ
ඈ වගේමයි ඔබත් හරිම හිතුවක්කාර

සරා සඳ බැස ගිහින්
දහ අටයි එන මහට
ඔබත් යන්නට ගියා
පාලු මුඩු බිමක් කොට
වලට පෙම් බැන්ද මගෙ හදවත

 Photo Courtesy ; Sunday Observer and Gauge News